22 februari 2011

Välkommen till Egnahemsbolagets blogg

Nu har vi kommit igång med Egnahemsbloggen - äntligen med tanke på att vi funnits på Göteborgsmarknaden under snart 80 år och byggt nästan 9.000 bostäder.
Bloggen är ett sätt för oss att förmedla vårt budskap och ge svar på frågor av allmän karaktär.
Syftet är att du som redan är kund hos oss eller funderar på att bli, ska få möjlighet att ta del av andras frågor, idéer och synpunkter. Om du redan bor i något av våra hus, vill vi ge dej tips och idéer på vad som kan vara värdefullt att veta. Allt ifrån hur du på bästa sätt sköter din gräsmatta efter vinterns snö och is till vad du kan tänka på inför kommande årstiders behov.
Här kan du även ge tips och förslag till andra med dina kunskaper och egna erfarenheter.
På bloggen kommer vi att ge tidig information om våra kommande byggnationer men också visa bilder på hur pågående byggprojekt växer fram.

Matz Torgeby, vd

4 kommentarer:

  1. Tips 1: Om du har en gräsmatta som behöver lite omvårdnad efter vintern så strö på blåkorn och vattna rikligt.

    Tips 2: Om du har köpt ett putshus byggt av Egnahemsbolaget så behöver du byta fasad efter 5 år.

    SvaraRadera
  2. Egnahemsbolaget har byggt och sålt ca 9.000 bostäder. Fram till 2005 var 3% av dessa byggda med enstegstätad putsfasad. Metoden innebär att man putsar på cellplastskiva, vilket var vanligt förekommande i branschen och ansågs både energieffektivt och estetiskt tilltalande. Totalt har ca 20.000 småhus i Sverige byggts med systemet. Nu har det visat sej att metoden är känslig för inläckage vid anslutningar och genomföringar. Trots att den tvååriga garantitiden förflutit har bolaget erbjudit fastighetsägarna i Skogaberg en kostnadsfri reparation med de förbättringar som SP (Sveriges Tekniska Forsknings Institut) rekommenderat. Önskar man en annan fasadtyp har bolaget erbjudit fastighetsägarna 50% ersättning och ersättning för tillkommande kostnader som kan relateras till fastighetsproblematiken. Detta visar att Egnahemsbolaget i förekommande fall tar ansvar för sina kunder även efter garantitidens utgång.
    /Matz Torgeby, vd

    SvaraRadera
  3. Hur kunde man ta ansvar för sina kunder när man under garantitiden överhuvudtaget inte ville prata med sina kunder? Kallas detta att ta ansvar? Varför var besiktningsmannen som ni anlitade mycket noga med att inte föra in i besiktningsprotokoll de brister på fasader och annat som vi ville ha protokollförda? Kallas detta ansvarstagande? Och förövrigt så finns det fortfarande flera garantianmärkningar som Egnahemsbolaget efter fem år inte åtgärdat. Detta visar att Egnahemsbolaget inte tar ansvar för sina kunder under garantiperioden, och nu gör man halvhjärtade försök att ta halva ansvaret. Jag är så trött på era bortförklaringar!

    SvaraRadera
  4. Samtliga hus som bolaget säljer omfattas av en 2 årig garanti.
    I samband med att huset närmar sig garantitidens utgång genomförs en besiktning tillsammans med husägaren och entreprenören som syftar till att den boende skall få fel och brister som omfattas av garantin åtgärdade av entreprenören.
    Om bristerna är av enklare art skall de åtgärdas omgående alternativt skall en tidplan lämnas för när åtgärdandet skall ske.
    Den besiktningsman som finns med vid besiktningen skall göra en opartisk bedömning utifrån vad som är att betrakta som garantianmärkning, skild från slitage och åverkan eller annat som är att betrakta som normalt.
    Det är inte försvarbart att det finns ej åtgärdade garantianmärkningar efter 5 år.
    ”Kjell” kontakta mej och precisera felen så vi får möjlighet att reda ut problemen.
    Matz Torgeby, vd

    SvaraRadera